Planets Startsida Facebook

tisdag 7 juni 2011

iNews, jag tar en titt på iOS 5


Ja snart var det dags igen! Ännu en uppdatering till operativsystemet på iPhonen! (Operativsystemet förklaras ungefär som hur telefonens innehåll(!) ser ut och upplevs). Det har kommit en rad uppdateringar sedan jag köpte min telefon men ingen jag har varit intresserad av då det mestadels har handlat om små förändringar! Men nu är det dags! I höst smäller det!

iOS 5, som det nya OS:et kommer heta kommer att innehålla en rad nya funktioner, mer än 200 enligt Apple

Om man vill ta en ordentlig titt på detta så rekommenderar jag starkt att titta på
Den här videon då den, visserligen ur ett extremt partiskt synsätt, berättar om vad som finns med i den nya uppdateringen. Dom glorifierar givetvis allt som har med Apple att göra, då det är Apple som står för videon! Dock är det värt att ta en titt på om man är intresserad!

Steve Jobs och hans polare berättar mer i den här videon

Jag har valt att sammanställa några av de funktioner vilka har gjort mig intresserad av iOS 5:


Notification Center - Om det har funnits en funktion som jag saknat hos min telefon så har det varit, framförallt Androids, snygga och användarvänliga vis att visa missade sms, samtal osv. Även snygga "widgets", med andra ord småprogram vilka visar t.ex. väder, nyheter, kalender, facebook osv.
Man kommer enkelt åt dessa genom att dra fingret från överkanten på telefonen och på ett väl-animerat vis glider den ner. Detta verkar väldigt praktiskt samt lättåtkomligt!

Man har även valt att ge möjligheten att få tillgång till t.ex. sms osv via "lockscreenen" vilken vi alla iPhone-användare är bekanta med.

Kameran - En uppdatering av kamera-applikationen är en sannerligen frisk fläkt som tas emot med öppna armar. Nu kommer man åt den via "Notifications" med en enkel "snabbknapp" från "lockscreenen". Detta blir väldigt underlättande i de lägen då man snabbt vill håva upp mobilen för att knäppa av en bild! Det är ju trots allt så att den bästa kameran är den man har med sig. Det spelar ingen roll vilka fantastiska bilder systemkameran tar om den ligger kvar hemma när tillfället ges!

Det faktum att man sedan kan knäppa av fotot med volymknappen, på sidan av telefonen gör inte det hela sämre.

Twitter - För min del spelar det ingen större roll, kanske börjar även jag snart med Twitter, men som det ser ut nu så är detta inget jag bryr mig nämnvärt om då jag ej är insatt.

För den intresserade å andra sidan så måste jag säga att det verkar extremt flexibelt integrerat direkt i mobilen! Jag rekommenderar starkt att läsa eller se mer om detta!


Safari - En del fördelar och förbättringar har gjorts och jag rekommenderar starkt att man läser mer om detta!! Speciellt så är Reader en nice nyhet!



Reminders - Då jag är den planeringsnarkoman jag är och älskar att ha koll så hamnar Reminders på en hög placering gällande vad jag ser fram emot med iOS 5! En to-do-list direkt integrerat med telefonens kalender! JA TACK! Jag kan tänka mig att ursprungliga Kalendern + Week Calendar appen + Reminders kommer underlätta för många! Btw så är Week Calendar appen något jag rekommenderar för alla som älskar att ha koll på vardagen! Länk till applikationen finner du här

Jag kan sammanfatta det hela med att skriva att jag sannerligen ser fram emot den här uppdateringen och kommer vara en av de första med att installera uppdateringen iOS 5 när den anländer i höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar