Planets Startsida Facebook

fredag 29 januari 2010

Besöket på Naturhistoriska i Göteborg


Jag kom precis på att jag glömt skriva om våran onsdag på naturhistoriska som alla så otroligt gärna velat ta del av. Det blev en riktigt lyckad dag och det var fantastiskt skönt att få komma iväg! Först så tog då Ronnie med oss till Botaniska trädgården där vi fick gå runt och titta på alla växter, vilket i var särskilt spännande egentligen. Men när vi satte oss och åt våran medhavda sallad från skolan så dök en dagisklass upp som var gaaaanska exalterade över de köttätande växterna som de hade fått se!
Snäll som jag är så kände jag mig tvungen att informera de nyfikna barnen vilken extrem fara dom utsatt sig för när de gick nära de köttätande monstren i blomkrukorna. Så när fröknarna var på lagom avstånd så fångade jag upp några dagisbarn och började mitt berättande. Efter några minuter så var mina beundrare helt övertygade över hur farliga köttätnade växter egentligen är. Jag berättade dels om hur en i min klass hade blivit uppäten under våran vandring då han skulle känna på en av växterna. Han blev helt uppslukad sa jag och small ihop händerna i en högljud klappning vilket fick barnen att lyfta från stolarna och flämta efter andan. Efter några minuters föreläsning om köttätande växter så lämnade jag över de skräckslagna nervvraken till deras dagisfröken och traskade iväg med min klass upp till Naturhistoriska. Tänk vad lättpåverkade och öppna barn är för spännande information!! Mycket glädje!

Våran visit på naturhistoriska blev en ganska kort historia, de flesta var lite sena så det blev kortare tid än vad som var planerat.
Tanken var att vi skulle gå från monter till monter och varje gång vi kom till en ny så skulle den personen som jobbat med detta djuret presentera det och dra lite kort fakta.
Enligt Ronnies plan så skulle det ta 3min från det att förra personen pratat klart tills nästa hade gjort det, och då var vandrandet mellan montrarna inräknat. Det visade sig inte vara så lätt att korta ner ett 7 A4 långt arbete till ca 2 min och snittet för varje redovisning låg väl på ca 5-6min istället för 3min vilket gjorde att Ronnies planering sprack och alla han inte redovisa. Lyckat!

En trevlig dag som avslutades på Jensen´s Bøfhus med vänner.
Hejsvejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar